Особистий сайт педагога - вимога часу

 

Сьогодні в системі освіти України відбувається процес гуманізації навчально-виховного процесу, який здійснюється шляхом переходу до особистісно-орієнтованого навчання. Для підтримки якості навчально-виховного процесу на порі впровадження, паралельно з існуючими, нових сучасних форм навчання, які передбачають використання Інтернет-ресурсів. Постає необхідність проектування та розробки електронних навчальних видань, веб-ресурсів, зокрема сайтів навчального призначення закладів освіти, особистих сайтів викладачів і вчителів.

Актуальність вирішення зазначеної проблеми назріла вже давно, проте сьогодні ми відчуваємо це досить гостро. Необхідність використання викладачами (вчителями) веб-ресурсів в якості доповнення до навчального підручника, на жаль, підтвердилася останніми подіями, які відбуваються в Україні. Слід згадати, що восени 2009 р., з метою недопущення виникнення епідемії грипу та гострих респіраторних захворювань, розповсюдження захворюваності серед учасників навчально-виховного процесу та згідно зі статтею 32 Закону України було тимчасово призупинено навчальний процес у НЗ України. Саме в цій ситуації, яка склалася, наявність особистого сайту викладача (вчителя), де могли б бути викладені навчальні матеріали, завдання для самостійної роботи, запитання для самоперевірки, встановлено зворотній зв'язок зі студентами (учнями) тощо, вбачається вкрай необхідним.

Такий сайт міг бути цінним помічником всім учасникам навчально-виховного процесу в надолужування навчальної програми (в разі вимушеної перерви у відвідуванні НЗ).

До недавнього часу фахівці поділяли способи створення сайту на три категорії.

1. Створення сайту вручну, з використанням мови HTML. Це вимагає знання зазначеної мови та правил роботи з HTML-документами.

2. Використання конструктора сайтів – програми, яка забезпечує створення власного сайту з готових шаблонів. Недоліки використання конструкторів вбачаються в тому, що їх можливості тим ширші, чим більше коштує програмний засіб. Звичайно існують і безкоштовні версії, але їх можливості досить обмежені – частіш за все вони пропонують кілька шаблонів оформлень сайту.

3. Встановлення на створений сайт системи управління контентом – CMS. Це програма, яка повністю управляє інформацією на сайті та містить деякі безкоштовні послуги для створення професійного сайту. CMS дозволяє управляти сайтом в режимі on-line. Спеціалісти часто стверджують, що залежність від шаблонів (друга та третя категорії) не дозволить повноцінно підтримувати сайт та зробити його популярним. Звісно, що користування платною системою CMS або конструктором сайту із службою підтримки дає право на замовлення персонального шаблону.

Розгляд зазначених проблем та дослідження професійної діяльності викладача (вчителя) спонукав до більш детального аналізу сучасних засобів діяльності в мережі Інтернет та засобів створення сайту. В результаті було зроблено висновок, що існують, засоби, за допомогою яких викладач (вчитель), навіть маючи невисокий рівень комп’ютерної підготовки в змозі створити особистий сайт та підтримувати його, тобто існує четвертий спосіб створення сайту. Кілька років тому з'явились нові технології – Web 2.0, головним принципом яких було твердження: "Контент повинен генеруватися самими користувачами". Використання засобів Web 2.0 – технологій, які встановлюються не на власному ПК користувача, а на віддаленому сервері, має цілком реальні переваги як для користувачів, так і для самих розробників таких засобів. Це пояснюється тим, що користувач звільняється від таких турбот, як своєчасне оновлення програми, коригування її роботи в операційній системі. Розробники ж отримують суттєві переваги: щезає необхідність витрат на розповсюдження своїх розробок та на організацію служби підтримки тощо. Не менш вагомим є те, що розташування сайту та його підтримка є безкоштовними.

Окрім того, для педагогів створення свого особистого сайту може стати поштовхом для подальшого глибшого вивчення ПК, сучасних засобів ІКТ та можливостей мережі Інтернет. Адже, створення умов, сприятливих ефективному навчанню, стає можливим тоді, коли викладач (вчитель), на основі професійної педагогічної рефлексії, яка слугує чинником його самоосвіти, готовий до розуміння та сприйняття змін, ініційованих інформатизацією освіти. Слід зазначити, що існує багато різних критичних відгуків (позитивних та негативних) щодо використання зазначених технологій користувачами-непрофесіоналами. Однак, в цій статті ми не ставили за мету їх перегляд та аналіз. Як показав особистий досвід та досвід інших викладачів, Web 2.0 – технології можна рекомендувати для створення власного сайту, групового сайту викладачів (вчителів), сайту гуртка тощо. Зручна панель управління дозволяє побудувати його за досить невеликий час. Управління матеріалами сайту здійснюється безпосередньо через сайт, що надзвичайно спрощує роботу. Вільний доступ до коду шаблонів дозволяє впровадити в життя будь-які дизайнерські задумки автора. Частіше всього, система надає можливість обрати дизайн сайту та, при необхідності, його відкоригувати.

Призначенням сайту є:

створення навчального міні-середовища;

поширення передового педагогічного досвіду;

підвищення власного фахового рівня;

підвищення рівня володіння засобами інформаційних технологій; можливість зробити навчально-виховний процес більш гнучким;

розміщення навчальних матеріалів (програм, планів, контрольних запитань до заліку та/або екзамену), теоретичних матеріалів та зразків робіт, електронних версій посібників;

підтримка процесу неперервного підвищення рівня знань з інформаційних технологій для всіх форм навчання;

допомога учням, фахівцям та викладачам в самостійній роботі та підготовці до навчально-виховного процесу;

надання можливості на відстані отримувати навчальний матеріал;

надання можливості постійно користуватися підтримкою викладача;

надання можливості учню спілкуватися з іншими учнями та ін.

 

Уміння орієнтуватися в матеріалі, розміщеному на навчальному сервері допомагає учням та викладачам вирішувати проблеми з навчальним матеріалом і консультуванням на відстані у зручний час. Досвід показує, що електронні навчальні матеріали більшість учнів використовує все частіше. Серед них є навіть ті, хто використовує їх щодня.

 

Отже, традиційні паперові видання потрібно доповнювати електронним Інтернет-ресурсом (сайтом), що дає змогу трансформувати існуючу класно-урочну систему, зберігаючи її переваги у вигляді продуктивності навчання та контролю за навчально-виховного процесом, і перейти від групового до індивідуального особистісно-орієнтованого навчання. Доцільність використання Інтернет-ресурсів у навчанні.

 

Особливої уваги заслуговує врахування унікальних можливостей:

· комп’ютерна візуалізація навчального матеріалу;

· миттєвий зворотній зв’язок між учнем та викладачем;

· зберігання великих обсягів інформації з можливістю її передавання;

· швидкий доступ студентів до центрального банку даних;

· автоматизація процесів інформаційно-пошукової діяльності;

· опрацювання результатів навчального експерименту з можливістю багаторазового відтворення його фрагменту, або самого експерименту в цілому;

· автоматизація інформаційно-методичного забезпечення;

· управління навчально-виховним процесом і контроль за його якістю. 

Теги

Список тегів порожній.